Zwemles

Het is al weer een paar maanden geleden dat ik op een verjaardag was. In de achtertuin was een grote vijver. Prachtige vissen zwommen er in en op hun knietjes zaten mijn 2 kindjes te kijken naar deze beesten terwijl ik ze vast hield aan hun broekjes. Er waren veel meer kindjes die vol spanning naar de grote vissen stonden te kijken maar geen 1 kind werd vast gehouden door hun ouders. Als een echte badjuf hield ik ze allemaal in de gaten en daar kreeg ik het warm van. 1 van de ouders sprak mij lachend aan en zei grappig bedoeld “en dat is dan een badjuf”. Ik was verbaasd en het enige wat ik kon bedenken was “juist dit is een badjuf”. Zwemonderwijzers weten als geen ander dat een kind die te water raakt geen “HELP” meer kan roepen, dat er meteen een grote paniek ontstaat, hoe gevaarlijk water is en hoe lastig het is een kind in donker water te zien.

Dit zijn natuurlijk ook de redenen om je kind op zwemles te doen. Overal om ons heen is water en het is een angstig gevoel als je kind nog niet kan zwemmen. Gelukkig gaat het grootste gedeelte van de kinderen dan ook op zwemles.

Maar waarom zien de meeste ouders zwemles als een “moetje”?
Veel ouders vinden zwemles een kriem, elke week weer in die warmte zitten, haasten naar het zwembad om er volgens naar je kind te zitten kijken die vooral veel zwaait en je hand kusjes geeft, het gezelliger vind onderwater dan boven water of juist het tegenovergestelde, je kind dat huilend en rillend naast de kant staat omdat onderwater gaan zo spannend is. Het duurt ook zo lang voor ze hun A diploma hebben.

De meeste kinderen doen er al gauw een dik jaar over.
Omdat zwemles wel even duurt zou ik zeggen “we maken er iets van” want zoals jij je voelt dat voelt je kind. Probeer alles om te draaien. Zet die knop om en onthoudt dat goed leren zwemmen tijd kost. Zwemles is een sport en probeer het zo te zien. Zo las ik onlangs “naar sport gaan doe je toch ook iedere week? en dan is er geen moeder die zegt ‘tjeetje, hij zit al dik een jaar op voetbal en kan nog geen goal maken’ of over haar dochter ‘ze zit al 1,5 jaar op ballet en heeft nog steeds moeite met een pirouette’. Bij geen een andere sport is het verwachtingspatroon van ouders zo hoog als bij zwemles”.

Zwemles is niet alleen leren zwemmen, het is ook gezond voor het lijf van je kind! Als je dit nou combineert met een moment voor jezelf. Door bijvoorbeeld een lekkere cappuccino of een tijdschrift, bel eindelijk even met die ene vriendin of neem even de nieuwste roddels door met een andere moeder maar in ieder geval pak dat moment voor jezelf, dan is het zo erg nog niet. Dan maak je voor jullie allebei er een fijn momentje in de week van en dat bevordert uiteindelijk ook de zwemprestaties van je kind.

Haal het ‘moetje’ en de druk er af en kleur je gras groener of in dit geval het water blauwer.
lees ook Een A vol vertrouwen

Volg ons op Facebook of instagram .

21 gedachten over “Zwemles”

    1. Vanaf 6-7 weken lekker iedere week gaan zwemmen. Samen bezig zijn en voor doen hoe het moet.
      Ik heb een traan gelaten toen na het ouder-baby zwemmen en waterwennen ik niet meer mee het bad in mocht. 😉

  1. Mijn dochter heeft jaren gedaan over haar zwemdiploma … De oren waren het probleem….Dus elke keer stoppen……Maar ze heeft zo mooi leren zwemmen ..
    Mijn zoon met zijn beperkingen deed er zo mogelijk nog langer over…. en ook hij heeft het geleerd….. Mijn kleindochter was erg snel …. Heeft haar ABCtje gehaald in no-time….
    Kwam goed van pas met ons zwembad in de tuin…..
    Ja….Het is warm in het zwembad….. Ik had altijd een zomershirt aan kon hè lekker je vest uit doen en viel de warmte wel mee…….
    En de chocomel smaakte heerlijk in het zwembad …….

  2. Hoi. Het is een mooi verhaal, zou zo in de krant mogen maar dat zouden er wat foutjes uit moeten:
    – je kijkt naar iets, niet ‘na’ iets: ‘na’ is iets met tijd, ‘naar’ is iets met richting. Die fout komt een aantal keer voor.
    – het is ‘ik was verbaasd’ ipv ‘ik was verbaast’
    – niet ‘enigste’ maar ‘enige’
    – niet ‘een kind die te water raakt’ maar ‘een kind dat te water raakt’
    – ‘kriem’ schrijf je: ‘crime’
    – de zin
    ‘om er volgens na je kind te zitten kijken die vooral veel zwaait en je hand kusjes geeft, het gezelliger vind onderwater dan boven water of juist het tegenover gestelde, je kind die huilend en rillend naast de kant staat omdat onderwater gaan zo spannend is.’
    zou moeten zijn:
    ‘om er volgens naar je kind te zitten kijken dat vooral veel zwaait en je handkusjes geeft, het gezelliger vindt onder water dan boven water of juist het tegenovergestelde, je kind dat huilend en rillend naast de kant staat omdat onder water gaan zo spannend is.’
    – ‘… onthoudt dat goed leren zwemmen tijd kost.’ (dus met een ‘t’ er achter)
    – ‘dat vordert uiteindelijk’ moet zijn ‘dat bevordert uiteindelijk’. Vorderen is in beslag nemen, bevorderen is stimuleren
    🙂

  3. Huh? Wat deden die andere ouders dan? Echt niemand die zn kind in de gaten hield? Dat kan ik bijna niet geloven… Ik neem even aan dat die andere kinderen ook nog niet kunnen zwemmen.
    Bij de bso waar onze kinderen straks naar toe gaan kun je dat combineren met zwemles. Je brengt ze naar school en haalt ze weer op bij het zwembad. Aangekleed en klaar. Gelukkig Is er wel gelegenheid om te kijken bij de lessen. Nog even timen dat ze met een vriendje kunnen en klaar. Of zouden ze het te gezellig maken en er langer over doen 😉

  4. Mijn kinderen hebben ruim een jaar gedaan voor ze het a diploma hadden. Op het laatst bracht ik ze jankend naar zwemles. Nee ik jankt niet want ik vermaakte me wel. Ik nam een boek mee en bleef in de warme kleedkamer zitten om te lezen. Heerlijk vond ik dat. Dus aan mij lag het niet. Misschien wat meer bemoediging zodat ze het gevoel hebben dat ze het ergens voor doen? Zou wel eens beter kunnen werken dan roepen dat ze door het gat moeten terwijl niet goed durfen. Maar ja, ik ben maar de moeder geen juf expert ofzo.

  5. Nou, dat heb ik ruim 20 jaar geleden dan toch goed aangepakt. Ik zat lekker met een bak koffie bij te komen en te kletsen na een dag werken.
    Bovendien zagen wij zwemmen als iets leuks, gingen ook in het weekend samen vaak (oefen)zwemmen, waardoor ze nu allemaal nog graag, goed en vaak zwemmen.
    Verder vind ik het een leuk geschreven verhaal.👍🏻

  6. Ik kan me niet herinneren dat ik de zwemlessen van mijn kinderen vervelend vond. En andere ouders gaven ook niet die indruk. Kletspraatje, kopje koffie, krantje. Lekker juist.
    Wel dat mijn oudste met buikpijn naar de zwemles ging en met veel plezier naar de voetbal. Dat hij na 3 jaar zijn A haalde en me smeekte om niet voor b te hoeven. Dat na tig lessen hij nog steeds in badje x zat. Dat met Kijk lessen er amper naar hem omgekeken werd.
    Jongste ging gelijk naar een ander zwembad. Daar werd de conclusie getrokken, na een jaar met kurkjes rondjes dobberen, dat mijn kind autistisch was.
    Het volgende zwembad was een voltreffer. Binnen een jaar A en B. Veel aandacht. Goede lessen.
    Het is voor mij al weer een aantal jaartjes geleden, maar voor mij geldt zeker dat ik blij was dat ik er van af was. 😉

  7. Als zwemjuf herken ik zeker vele punten. Ik ben ook iemand die alles en iedereen in de gaten houd zodra ik in de buurt van (zwem)water kom. Maar ook herken ik de kant van ouders goed… juffen of meesters die weinig aandacht aan het kind besteden..zo jammer!
    Kinderen leren het makkelijkst als ze plezier hebben en dat staat dan ook voorop bij mijn lessen. Ook mag elk kind op eigen niveau ontwikkelen en koppel ik graag terug naar ouders hoe de zwemles is verlopen.
    De tekst is zeker een herkenbaar stukje voor mij!

  8. Zit nu zelf voor het 4e jaar in het zwembad en zal er ook zeker nog wel 2 jaar zitten. Maar dat krijg je met 3 kids en daarover klaag ik ook niet. Ik klaag wel over de te grote groepen waarvan een zwemjuf-meester het overzicht niet over heeft en al helemaal niet individueel kan beoordelen en begeleiden. Vorige week was bij ons kijkdag. Na de les vroeg ik aan de juf wat mijn zoon nog moest leren. Hij was te snel afgeleid, kreeg ik als antwoord. Ik moest nog niet teveel verwachten, hij is te speels. Met mijn opmerking dat het komt omdat hij zich verveelt omdat hij alles in het groepke al kan, kon de juf niets, ze herkende dat niet. Maar toch mocht hij deze week gelijk naar het volgende badje… Dus ik klaag over waarom de kwaliteit onder de maat is en dat we voor de slechte kwaliteit zoveel betalen, vergeleken met een voetbalclub. Helaas geen alternatieven hier. Maar ik blijf m steunen en met behulp van de mede klaagmoeders kom ik de komende jaren de zwemuurtjes wel door!

  9. Wat een fijn stuk! Mijn dochter gaat graag naar zwemles, en we mogen van haar ook geen enkele keer overslaan! Ik ga lekker in de kantine van het zwembad zitten terwijl vele moeder zich verdringen om een plekje in het zwembadgedeelte waar je ook mag zitten/kijken, mij te benauwd en heet! Ook wat betreft hoe lang het duurt voor ze haar diploma heeft hoor je ons niet: zij heeft het enorm naar haar zin en ik heb inderdaad ook liever dat ze het goed leert ipv (te) snel. Ook door haar beperking (cp) vind ik het prijzenswaardig wat ze allemaal al kan. We zijn nu bijna 2 jaar bezig en hebben goede hoop dat ze voor de zomer haar A diploma heeft, en ze heeft al aangegeven dat ze ook voor B en misschien wel C wil gaan. Ik maak er een ontspannen uurtje van met n kop thee en wat berichtjes op mn gsm. Waar ik me erg aan stoor is dat het soms wel een wedstrijd lijkt wiens kind het snelst zn zwemdiplomas heeft. Dan denk ik bij mezelf :’die hebben het niet goed begrepen ‘!

  10. Mooi stuk… Heb 3 kinderen, 7,5, 1. De oudste 2 hebben a en b. .. en zwemmen nu 1 keer in de week bij de reddingsbriga. Ik vind het zelf belangrijk en ze vinden het erg leuk. Vaak hoor ik van ouders dat ze met 4 veel te jong zijn voor lessen, (komen van peuter zwemmen dan mogen ze hier beginnen als ze 4 zijn) zelf vonden ze zwemles erg leuk en ik vond geen probleem om mee te gaan.(Vaak gevoel dat ik mij niet verdedigen)
    Zelf vind ik het fijn dat ze diploma’s hebben..

  11. En wat is Eva blij met juf Neline, die haar over haar zwemangst heenhielp, en inmiddels zelfs door het gat gaat en er plezier in krijgt. Fijn dat er badjuffen zijn met oog voor wat een kind nodig heeft!

  12. Leuke post.Geef kinderen de tijd om iets te leren en het komt wel in orde.Ieder kind is niet met alles even gauw weg.Kinderen die niet kunnen zwemmen moeten altijd goed in het oog gehouden worden er verdrinken nog veel te veel kinderen omdat ze aan de aandacht van hun ouders ontsnappen.Wat betreft die foutjes in je tekst..het is een spontane tekst en geen krantenartikel en liever een vlot artikel dan een levensloos saai en volgens spelling correcte post.

  13. Samen met mijn dochter heb ik 1 jaar peuterzwemmen gedaan van haar 3 tot 4 jaar. Met 4 jaar begonnen met zwemlessen en ze heeft er in totaal 2 jaar over gedaan voor ze haar zwem ABC compleet had. Maar wel gezwommen bij een vereniging i.p.v een zwemschool en maar een half uurtje in de week. Dat was altijd ons momentje. Ik genoot ervan haar te zien zwemmen. Ik nam ook niets mee ik wilde juist kijken, zien wat ze oefenden. Regelmatig ging ik dan zelf vrij zwemmen met haar om dingen te oefenen die ze nog niet onder de knie had. En trots dat ze was als ze weer iets had geleerd, en ik natuurlijk nog trotser. Nu is mijn jongste dochtertje begonnen met de zwemles. Ze is net 4 jaar en een echte waterrat. Ze gaat dan ook als een trein. Maar het belangrijkste vind ik, is dat ze er zelf plezier aan beleven, en goed leren zwemmen met goede zwemslagen. En niet snel snel om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Daarmee leg je een behoorlijke druk op de schouders van die kleintjes. En het moet wel leuk blijven. Daarom bewust voor een vereniging gekozen en niet voor een zwemschool. Daarbij, zwemlessen is de basis. Ook als ze hun diploma’s hebben behaald zullen we veel blijven zwemmen, want dan pas leren ze echt goed zwemmen. Laatst naar Centerparcs geweest met ons gezin, samen met mijn dochter die dus in het bezit is van het Zwem ABC in de wildwaterbaan ging ze kopje onder in de sterke stroming. Gelukkig was ik bij haar en kon ik haar weer boven water halen maar wat waren we verschoten! Vervolgens meteen een zwemvest aangedaan. Je denkt al gauw ze heeft haar zwemdiploma’s dus ze kan het wel, niet dus. En daarom vind ik zwemlessen zo belangrijk, leuk of niet leuk maar wel super belangrijk. Ook niet alleen A, maar het Complete ABC. En vooral niet snel maar goed leren zwemmen, en dan bijhouden. Dan zullen ze daar hun hele leven profijt van hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *